fredag 13 mars 2009

Snabbmat


Nasi Goreng

Snabbmat för mej ska vara mat som går på typ 10 minuter att göra. Vanligtvis så är jag redan hungrig när jag kommer på att det är dags för mat, då gäller det att fixa iordning något som går snabbt.
Nästan varje gång jag kokar ris så blir det rester över, detta lägger jag i påse och sen in i frysen. Detta är perfekt att ta upp och tina när blodsockernivån är i botten.
Här kommer ett bra recept på mat, både till barn och vuxna. Jag har inga exakta mått, ta det som finns i kyl och frys.

Nasi Goreng
ca 2 dl kokt ris
ca 2 -3 dl grönsaker, t ex wokgrönsaker från frysen, broccoli från frysen, eller några konserver såsom bambuskott, vattenkastanjer.
1-2 ägg
soja, olja, sweet´n´sour-sås

Stek allt i en stor stekpanna. Tillsätt kryddor efter behag.

Vispa äggen lätt, häll sedan i risröran. Rör om ordentligt så att ägget får värme och steks litegrann.

Klart för att äta.
Detta är perfekt lunchmat och mat för små barn.


:-:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar