torsdag 31 januari 2013

Billig Grönsakssoppa

Här kommer ett recept på grönsakssoppa som jag har gjort flera gånger under vintern.

I somras fick vi en hel del squash och det stora problemet just då var ju vad vi skulle göra med all squash som blev skördeklar samtidigt.

Jag tog då helt enkelt squash som jag skar i skivor, samt lite annat smått  och gott som jag hittade i grönsakslandet (eller i mataffären), förslagsvis lite persilja, lite chili, lite purjolök, eller varför inte lite vit paprika som brukar vara billig under hösten.
Jag kokade squashen med lite olika kryddningar, sen frös jag helt enkelt in i påsar, ca 350 g i varje påse.
Påsarna blev ganska vattniga och jag trodde faktiskt inte att jag skulle kunna hitta på något recept där jag kunde använda mig av påsarna.

Jag förvällde även gröna blad (mangold, broccoliblast, grönkål) och frös in i påsar.

Om man inte har ett antal fryspåsar med färdig squashblandning går det givetvis lika bra att ta färsk squash och blanda med lite purjolök, och persilja.

alltså, här kommer ett recpet: Räcker till 2-3 vuxna.

350 g squashblandning
350 g potatis, hackad i mindre bitar
ca 50 -100 g "gröna blad"-blandning
700 dl vatten
1 buljongtärning
1 dl grädde
kryddor, salt, peppar samt gärna lite curry och vitlökspulver

Koka allt tills potatisen är mjuk.
Mixa. Häll på grädden.
Krydda.
Soppan blir ganska tjock vilket passar bra då vi har barn.

Om man har blandningar i frysen så blir kostnaden för denna soppa endast kostnad för grädde samt potatis. Detta borde landa på ca 5 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar