onsdag 25 mars 2009

Tisdag - lax och potatis

Här hemma tycker vi att tisdagen är den tråkigaste dagen på veckan. Vi har därför bestämt att maten vi gör ska vara lite festligare och jag försöker pröva nya maträtter varje tisdag så att det inte blir det "gamla vanliga".

Jag satt därför och kollade runt på andra matbloggar - tack ni alla som tar så fina bilder - och hittade mycket roligt att laga.
På sidan annsann.wordpress.com hittade jag jättefina bilder på laxmedaljonger. Det skulle jag oxå testa. Dock hade jag inte tagit upp laxen från frysen, så den fick snabbtina i micron. Det funkade det också. Men jag fick inte ihop dom så fint som hon hade fått på bilderna - mina såg ut som en blandning av kanelbulle och kattbajs....
Men jag hällde på smör och kryddor och satte in det i ugnen.
Det är lite lurigt med lax i ugn tycker jag, det är lätt att det blir lite torrt. Förra gången jag gjorde lax i ugnen så hade jag inne dem för kort tid så laxen inte var färdigstekt. För att undvika detta igen så hade jag inne laxen lite för länge. Men jag öste med smör flera gånger, men det blev för torrt ändå....

Recept, 2 pers
Laxmedaljonger
2 laxfiléer tinade
salt & peppar
citronsaft
smör
Snitta upp laxfileen och snurra ihop till en "kanelbulle"
Lägg på smord ugnsfast form, krydda, häll smör över.
In i ugn ca 200 grader i ca 15 minuter.

Citronsås:
Tog spadet som blev från fisken, hällde i kastrull, på med lite creme fraiche, mjölk och vatten. Lät det koka upp. Redde av med lite majzenaredning, kryddade med salt, peppar och pressad citron.

Mos:
Kokade potatis som sedan blev till mos.

1 kommentar:

  1. Hejsan! Jag har ett underbart gott recept pa sas till lax: creme fraiche, gradde eller matlagningsradde, fiskbuljong, rivet citronskal, pressad citron och citronpeppar! Smaskens!

    SvaraRadera