onsdag 8 april 2009

Rågsiktskakor


I går så bakade jag för första gången på länge.

Jag tycker ofta att matbröd inte blir så bra när jag bakar, så för det mesta så bara ligger det i frysen, alternativt att jag glömmer att frysa och sen hittar jag det längst in i skafferiet efter nån vecka....


Men så fick jag för mej att baka lite, här kommer receptet:


Rågsiktskakor, även kallade hålkakor, 4 st

50 g smör

5 dl mjölk

1 dl sirap

1.2 liter rågsikt

50 g jäst

2 tsk salt

2-3 dl vetemjöl


Smält smör, värm mjölk till 37 grader. Smula jästen, rör ut. Tillsätt resten.

Arbeta till en deg. Jäs 30 minuter.

Dela degen i fyra rundlar. Tag ut hål i mitten. Nagga med gaffel.

Jäs 30 minuter.

Ugn 225 grader, 12-15 minuter i nedre delen av ugnen.
Som ni ser så passade jag även på att göra muffins, Detta recept använde jag, men tog inte i någon nutella. Jag hann med att göra smeten samt få i smeten i formar under första jäsningen på brödet. Det är så här man maximerar tiden i köket!
:.:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar