torsdag 12 mars 2009

Muffins med smak av Nutella


Nutellamuffins

Alla som känner mej vet att jag gillar att göra muffins. Det är gott, enkelt, går snabbt att göra. Om man gör dom med frostings så känns det lyxigt och som en rejäl kaloribomb. (Vilket kan vara bra om man inte vill laga mat och vill äta sig mätt på muffins istället...)

En av mina favoriter är denna;

3 ägg
100 g smör eller margarin
2 1/2 dl strösocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Samt
½ burk nutella



--------------------------------------------------------------------------------

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker några minuter. Blanda mjöl, bakpulver och kakao väl. Blanda samman alla ingredienser, använd gärna en sil då att det inte blir klumpar. Tillsätt till sist smöret. Häll i en sked smet i formarna, sen en sked med nutella och sist en sked smet till. Grädda mitt i ugnen i 200°C, ca 12-13 min.

Vill man ha frostings så kan man blanda ihop philadelphiaost och nutella. Rör så du får en mjuk och smidig smet. Bred till sist på frostingen när muffinsen har kallnat.




.-.

3 kommentarer:

  1. oerhört goda muffins! jag bakade dem, bjöd på familj, grannar och arbetskamrater, och de gick åt som smör i solen!

    SvaraRadera
  2. Ojoj!! Så syndigt goda, dom här ska jag LÄTT baka idag!! Det är ju lördag så då får man helt enkelt..

    SvaraRadera