fredag 21 augusti 2009

Vildplommon

Här omkring så finns det massor av vildplommon, eller körsbärsplommon som det oxå kallas. Jag har i två omgångar plockat en halv matkasse (sammanlagt så blev det nog närmare 10 kg), och detta på bara en timme. Det finns MASSOR!! Och de växer precis vid en cykelväg och det är bra höjd på träden så man kan plocka utan att behöva sträcka på sig för mycket.

Jag sorterade dom efter färg, röda för sig och gula för sig. Sen blev det saft!

Jag har inte riktigt koll på hur mkt saft det blev, men ca 10 liter blev det nog. Jag hällde upp saften på pet-flaskor och lade i frysen. Då behövs inget konserveringsmedel.






Jag vet att jag köpte en silställning nån gång, men i många flyttar och nu ett ganska trångt kök, så hittade jag det inte.... Så vad gör man?? Jo, man tar helt enkelt en stol, vänder den upp och ner å vips så kan man använda stolsbenen som silställning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar