tisdag 26 oktober 2010

Köttfärssoppa



Jag försöker laga mat med köttfärs minst en gång i veckan, mest för att det är enkelt och att Ludde oftast äter det.

I går lagade jag köttfärssoppa, något som jag och min man gillade men Ludde käkade bara mackor....


Här kommer ett recept på en soppbas, ändra som du vill och vad du hittar hemma i ditt kök....


Köttfärssoppa till 3 hungriga magar

300 g köttfärs

6 potatisar

1 morot

1 gul lök

½ röd paprika

7 dl vatten

1 burk krossade tomater

köttbuljong

salt & peppar

kryddor med styrka, te x torkad chili, cayennepeppar, paprikapulver


Bryn köttfärs. Hacka och stek lök. Skala potatis och morot, skär i bitar. Häll allt i en gryta, tillsätt vatten, buljongtärning och tomat. Låt koka 10 min. Tillsätt paprikan de sista minuterna (annars tycker jag att den blir lite för mjuk). Krydda så att soppan får den styrka du själv vill ha.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar