måndag 8 november 2010

3 x kyckling del 1

I fredags åkte jag och storhandlade, och i mataffären hade de lågt pris på hel kyckling.
Tänkte det kunde vara kul att prova några olika recept, så jag köpte tre stycken. Vi hade inte inplanerat någonting - vilket är ovanligt för oss - så vi skulle mysa, umgås och lag mat tillsammans.
Fredagen började med att Daniel kom hem några timmar tidigare än planerat. Underbart att han kompade ut tyckte jag, men det visade sig att han var på väg att bli sjuk... Så han rasade i säng och låg där nästan hela kvällen.
Så fredagens kycklingrecept fick jag laga själv....

Helstekt kyckling gjorde jag för att det var enkelt med två barn som ville ha uppmärksamhet. Här kommer ett inspirationsrecept - ta det ni har hemma och vad ni är sugna på just nu!

Helstekt kyckling
1 hel kyckling
1 citron
vitlök i massor (jag köpte vitlök solo och använde 4 st sådana)
olja
sweet´n´soursås
chilisås med styrka
soja

Häll olja i en ugnsfast form.
Lägg i den hela kycklingen.
Skiva citron och vitlök i stora bitar, stoppa in i kycklingen.
Blanda i en skål en marinad på sweet´n´sour, chilisås, soja och olja.
Pensla över kycklingen.
In i ugn ca 150-175 grader i 1.5-2 timmar.

Ju lägre temp dessto längre tid i ugnen och ju saftigare blir det, men det är ju helt och hållet en fråga om hur mycket tid du har. Är kycklingen inne i 200 graders ugnsvärme så tar det ca 60 min, men då blir den mer grillad än ugnsstekt och därmed lite torrare.

Sista halvtimmen lade jag in färdigköpta potatiskroketter och vitlöksbröd.

Spadet som blir i kycklingformen är perfekt att sila av, hälla i kastrull, på med 1-2 dl creme fraiche, salt lite mer, och så vips har du en passande god sås!

Stekte lite haricot verts och sparris (från frysen) för att få lite grönsaker till maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar