onsdag 11 mars 2009

Energiboosta med Runekakor

Runekakor

Satt och kollade på nätet för att hitta recept på någon sorts energibars, som jag ska göra till min man, för att han ska orka med eftermiddagarna på jobbet.

Jag hittade ett recept på utsidan.se jag har dock skrivit om receptet något.

Koka en kolagrund på
2 dl sirap
1,5 dl socker
2,5 dl grädde.

Använd gärna kastrull av teflon eller gjutjärn. Använd också så stor kastrull som möjligt.
Har ni kökstermometer så ska hela smeten komma upp i 120-121 grader. Koktiden är ca 30-45 minuter.

Under tiden som smeten kokar så förbereds fyllningen.
Förslagsvis;
5 dl havregryn eller müsli
1,5 dl solrosfrön, jordnötter eller annat
1,5 dl russin
1 dl finhackade/rivna nötter
1 dl raketbränsle tex socker, Dextrosol-pulver eller annat med mycket energi

Denna fyllning kan varieras, t ex kan man blanda i jordnötter, kalaspuffar, kokos, jordnötssmör, lime, mm. Allt efter smak och vad som finns hemma i skåpen.

Enda riktmärket är att det sammanlagt ska bli ca 10 dl blandning.

Blanda noga ner fyllningen i kolasmeten. Häll ut smeten på bakplåtspapper och lägg ett bakplåtspapper ovanpå smeten. Kavla sedan på smeten tills det blir ungefär 1 cm tjock.
Låt det svalna lite och skär sedan ut i lagom stora bitar.


Jag har läst lite olika kommentarer om detta recept och lite tips som man fick där var att man kan doppa bitarna i choklad eller strö över kokos för att det inte ska kladda så mycket. Man kan också slå in dom i plastfolie eller bakplåtspapper. Ännu en variant var att hälla dom i bullformar.

.-.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar