torsdag 26 mars 2009

Kycklinggryta till middag

Jag tycker att jag har gjort alldeles för mycket pasta till middag den senaste tiden. Anledningen är att jag upplever att pasta går så fort att göra, och man kan alltid slänga ihop en pastasås. När jag ska göra nån annan mat så kräver det lite mer planering.
Idag bestämde jag mej för att göra något med kycklingfilé, men kravet var att jag skulle använda andra kryddor än jag brukar. Ett annat krav var att försöka undvika alla creme fraiche-såser.
Det blev följande ( 2 pers + 1 lunchlåda);

500 g kycklingfilé, strimlat i små bitar
2 morötter
1 gul lök
5-7 dl vatten
soya
balsamvinäger
maizenaredning
ingefära torkad chili
salt och peppar

Stek de strimlade kycklingfiléerna, gärna i olja smaksatt av ingefära och chili. Göra olja

Strimla morötterna fint, skär löken i stora bitar. Lägg i stekpannan, häll på vatten. Låt koka 5-10 minuter, krydda. Reda av med maizena.
Jag upplevde att balsamvinägern var underbar att ha i denna gryta!

Till detta serverade jag ris.


:.:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar