torsdag 26 mars 2009

Runekakor




Så äntligen har jag provat att göra Runekakor.
Kokade en kola i ca 20 minuter (använde mej av termometer = 120 grader). Under tiden blandade jag ihop kokos, jordnötter och russin.

Här kommer receptet:
Kola
2 dl sirap
1,5 dl socker
2,5 dl grädde

Kokade i teflonkastrull i 20 minuter tills termometern visade 120 grader.

Fyllning:
2 dl jordnötter
2 dl russin
2 dl kokos
1 dl dextrosolpulver
5 dl havregryn

Blanda jordnötter, russin och kokos. Mixa ihop det, så att jordnötterna inte är hela.
Blanda med dextrosol och havregryn.
När kolan är klar, blanda ordentligt alltihopa.
Nu kommer vi till det svåra -att få kolan i ätbara portionsbitar. Jag valde att klicka smeten i bullformar. Det gick ganska bra till en början, men när smeten kallnade så stelnade det också, och då var det svårt att få det att släppa skeden. Sen tryckte jag lite med fingrarna i bullformarna så att kakan blev lite plattare.
Om man ska ta med sig kakorna så är det bra att det är papper runt hela. Jag tog några kakor och tog bort bullpappret och slog sedan in dem i bakplåtepapper, och tejpade kanterna. Lite pilligt, men det blev bra.

Och smaken då???
Underbart goda!!! Känns som godis, men lite nyttigare. Jag äter flera per dag. Perfekt för mej, jag som gärna äter kaffe och glass till lunch, känns lite bättre att äta två sådana istället för all glass.


Förklaring på varför Runekakor heter just så kommer härifrån.
Här kommer också länk till Runes hemsida.


:.:

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag hade inga ägg i, men det kanske jag ska ha nästa gång :) Trevlig blogg, men hade varit ännu bättre med lite fler bilder. Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Daniel bjöd på en Runekaka igår på jobbet. Super god! Var precis vad jag behövde för att klara sista timmen:)Ska nog prova att göra dom hemma.
    Hälsningar Petra

    SvaraRadera