torsdag 12 mars 2009

Pizzapaj

Pizzapaj

Här kommer gårdagens middag, idén knyckt från kryddburkens blogg. Jag gillar hemmagjord pizza, men tycker det ser så tråkigt ut med den osymetriska formen. Jag lade helt enkelt degen i en rund form med avtagbar kant. (sån man använder till kladdkaka). Jag lät inte degen vara upp på kanten, utan vek bara ihop degen litegrann så att det blev en snygg kant runt om.

Deg;
½ paket jäst
2 dl ljummet vatten
5 dl vetemjöl
salt
½ dl olja.

Knåda ihop till en deg. Låt jäsa i ca 30 minuter.

Gör under tiden fyllningen, jag gjorde en omgång köttfärssås, men här finns möjligheterna att variera.

Jag kavlade ut degen lite, försökte få den så rund som möjligt (delade den i två, för det räckte till två springformar). Lade degen i formen, vek ihop kanterna lite så att inte köttfärssåsen rann ut.

In i ugnen, ca 225 grader i ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar