onsdag 22 april 2009

Mataffärernas köttkastande kan mätta massor av människor!!

I butikerna slängs mycket kött för att datumet har gått ut, närmare bestämt 9 miljoner kilo kött per år. Det motsvarar 30 000 kor som slaktas helt i onödan.

Jag lekte lite med tanken att istället för att producera kött som vi sedan slänger, hur många människor kan äta det spannmål som korna äter.
För att få fram 1 kg kyckling krävs 2,6 kg spannmål, 1 kg gris krävs 6,5 kg spannmål och 1 kg nöt 7 kg spannmål.
Siffran ovan, 9 000 000 kg nötkött, ger 63 000 000 kg spannmål.
Om man beräknar att varje människa behöver 1 kg spannmål per dag för att bli mätt, kan man med den mängd spannmål som bara kastas, mätta ca 172 600 personer under ett år. ( 63 000 000/365= 172 600).

Varje dag dör nästan 16 000 barn av hunger – ett barn var femte sekund.
Fakta hittade jag på sidan; Action Aid

Jag vill slutligen poängtera att jag INTE lever som jag lär, jag kastar lagad mat, äter kött och bär hem för mycket mat varje år. Men det kan vara en liten varningsklocka tycker jag.


:.:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar